BÄSTA FLYTTEN MED FLYTTFIRMA

Om du har flyttat några gånger, då vet du hur det är att kånka på möbler. Har man säng och soffa och tunga bokhyllor är det många tunga möbler. Bor man dessutom i ett flerfamiljshus och även ska flytta in i ett flerfamiljshus kan man vara tvungen att kånka uppför fler trappor två gånger. Det är väldigt få förunnat att kunna slänga eller skänka bort alla möbler och köpa nya när man flyttar in, även om det kan kännas frestande lätt och enkelt att göra så.

Skruva isär möblerna innan flytten
Det kan vara en bra idé att skruva isär möblerna innan du flyttar. Särskilt gäller detta om du har flera Ikea-möbler. På så sätt får du mer utrymme i flyttbilen. Dessutom blir det lättare för alla som ska bära möblerna om de är isärskruvade och kanske dessutom i platta paket. Då är det inte alls särskilt svårt att bära på dem.

Anlita flyttfirma för flytten
Vill du så kan du anlita en flyttfirma för hela flytten. Och så snart som du har ett datum och du vet när du kan flytta in, bör du boka flyttfirma eller flyttbil så att du alldeles säkert vet att du har en flyttfirma eller bil just den dagen som du behöver det. Sedan kan du behöva tänka på hur du vill anlita dem; vill du anlita dem för hela flytten, eller bara en del av den? Vill du bara ha hjälp med packning, att bära på möbler eller enbart få hjälp med flyttstädningen? Eller så kanske du vill ha hjälp med allting? Då är det enda som du behöver oroa dig för, är att flyttbilen och du själv hittar till den nya adressen. Sedan är det bara att lämna över nycklarna; både de gamla nycklarna så att städfirman kommer in och kan städa efteråt, och till den nya bostaden så att flyttfirman kommer in och kan ställa alla saker i den.

Bor du i Nacka?
Om du bor i Nacka kan du anlita en lokal flyttfirma. Det brukar minska kostnaderna som flyttfirman kan ta när de ska reda till och från din bostad. Det brukar också underlätta om de ska hitta till en ny adress. Då är det bra om de hittar lätt i Nacka och kan alla gator och adresser. När du ska välja flyttfirma, välj då någon som har till exempel ansvarsförsäkring.

16 FLYTT-TIPS SOM GÖR DITT FLYTT ENKELT OCH STRESSFRI

1. Istället för att kämpa med tidningspapper: köp en förpackning engångstallrikar och lägg mellan varje tallrik för att slippa nött porslin.

2. Ta kort på sladdboet som tillhör din elektronik innan du rycker ut allt så slipper du fundera vilken sladd som ska in var när det är dags att koppla ihop allt igen…

3. Märk alla kartonger, och för ännu smidigare hantering, inför färgkoder för varje rum:

4. För att undvika dräll från exempelvis schampo-flaskor eller annat med flytande innehåll: skruva av korken, placera plastfolie över öppningen och skruva sedan på korken igen.

5. För att rädda smink i kakform från att gå i bitar: lägg i en bomullstuss innanför locket.

6. Lämna kvar kläderna på sina galgar och placera dem i en stor sopsäck.

7. Klä in dina glas i (rena) strumpor.

8. Om du trots allt råkar slå sönder ett glas – plocka upp splittret med hjälp av en skiva mjukt bröd!

9. Fyll igen spikhål på väggarna med en tvål.

10. Förstör inte naglarna när du ska få av de gamla nycklarna från knippan – använd en klammerurtagare.

11. Om du har en heltäckningsmatta som dina möbler satt sina spår i, testa det magiska tricket att lägga isbitar på märkena, låt dem smälta och när fibrerna i mattan är blöta – lyft upp dem med en sked eller ett mynt.

12. Låt verktygslådan vara det sista du packar ner och första du packar av flyttbilen i ditt nya hem – du KOMMER att behöva den, snabbt!

13. När du väl är på plats i ditt nya hem och ska spika upp saker – använd en klädnypa för att hålla spiken på plats.

14. … och fäst en post-it-lapp på väggen för att samla ihop damm och puts när du skruvar i en skruv.

15. Placera ett gummiband över en öppen målarfärgsburk för att stryka av penseln och på så sätt slippa få färg på burköppningens sidor.

16. Använd en tejbit för att mäta ut avstånd mellan spikarna till en tavla som ska upp på väggen.

NÄR SKA MAN BOKA FLYTTSTÄDNING

Att städa ur sin gamla bostad är obligatoriskt – oavsett om det handlar om en flytt från en bostadsrätt, en hyreslägenhet eller från en villa. Det enklaste sättet att förklara varför är att vända på saken – på samma sätts om du vill kunna flytta in direkt i din nya bostad så vill även personen som ska flytta in i din göra detsamma.

Naturligtvis så går det utmärkt att ta professionell hjälp och få sin flyttstädning utförd av en städfirma. Det rekommenderas också då jobbet dels blir korrekt utfört och dels inte är så extremt kostsamt sett till att tjänsten ingår i rut-avdraget. Frågan är när man ska boka in sin flyttstädning? Några faktorer spelar roll.

Stad och konkurrens: Vilken stad bor du i och hur många städföretag finns det som erbjuder tjänsten? I större städer så finns ett större urval; men å andra sidan så flyttas det mer där och då finns en risk att företagen är uppbokade.

Låg- eller högsäsong: under sommaren sker minst flyttar i Sverige. Hösten är den period där flest flyttar äger rum. Det påverkar naturligtvis.

Ditt eget jobb: Hur många städföretag orkar du ringa – och hur pass mycket tid är du beredd att lägga? Kontaktar du flera stycken så har du bättre chans att förhandla, men det kräver, som sagt, lite mer ansträngning.

Det vi kan säga, rent generellt är följande: Boka in din flyttstädning senast två veckor innan flytten ska ske. Det ger ofta ett bättre pris – baserat på att du kontaktar några olika företag (vilket du hinner med den tidsmarginalen) – och en större trygghet.

Du kan boka in den någon dag innan, men då får du vara beredd att det kostar mer – jobbet blir mer akut – och att du får förlita dig på ett visst mått av tur. Bättre är att vara ute i god tid. För att ytterligare underlätta så kan du vara noggrann då du beskriver bostaden som ska städas – hur stor är den, finns det balkong, ska förråden städas och finns det någonting som särskiljer den från andra bostäder?

Hur nära inpå flytt ska en flyttstädning ske?
Om ungefär två veckor innan flytten rekommenderas för bokning av flyttstädning så är nästa fråga hur långt innan den ska äga rum? Här är svaret att den bör ske så tätt inpå som möjligt. Säg att du ska lämna över nyckeln på en tisdag – ja, då är måndagen en bra dag för att städa. Maximalt tre dagar innan är något att förhålla sig till. Detta för att det inte ska hinna bli dammigt i bostaden.

Här kommer din beskrivning av bostaden väl till pass. Den gör nämligen att företaget du anlitar har en bättre chans att hinna klart. En arbetsdag är något som man får räkna med då det kommer till en normal bostad – större ytor tar längre tid och det bör vara något som städföretaget är informerade om. Det kanske krävs en dag extra för att jobbet ska hinna bli klart i tid.

Blir det smutsigt igen?
En korrekt utförd flyttstädning – som sker inom tre dagar innan flytten – bör minimera risken för att klagomål ska komma från den som står redo att flytta in. Tänk dock på att damm kan bildas ganska fort.

Det kan alltså vara en god idé att du svänger förbi den gamla bostaden och dammtorkar lite innan du lämnar över nycklarna. Detta om flyttstädningen skett några dagar innan.

Har den ägt rum dagen innan då blir det naturligtvis inte smutsigt igen. Det ska mycket till om någon ska anmärka på lite damm också; man ser om en städning är utförd – speciellt då det handlar om en rejäl flyttstädning.

Att städa ur sin gamla bostad är obligatoriskt – oavsett om det handlar om en flytt från en bostadsrätt, en hyreslägenhet eller från en villa. Det enklaste sättet att förklara varför är att vända på saken – på samma sätts om du vill kunna flytta in direkt i din nya bostad så vill även personen som ska flytta in i din göra detsamma.

Naturligtvis så går det utmärkt att ta professionell hjälp och få sin flyttstädning utförd av en städfirma. Det rekommenderas också då jobbet dels blir korrekt utfört och dels inte är så extremt kostsamt sett till att tjänsten ingår i rut-avdraget. Frågan är när man ska boka in sin flyttstädning? Några faktorer spelar roll.

Stad och konkurrens: Vilken stad bor du i och hur många städföretag finns det som erbjuder tjänsten? I större städer så finns ett större urval; men å andra sidan så flyttas det mer där och då finns en risk att företagen är uppbokade.

Låg- eller högsäsong: under sommaren sker minst flyttar i Sverige. Hösten är den period där flest flyttar äger rum. Det påverkar naturligtvis.

Ditt eget jobb: Hur många städföretag orkar du ringa – och hur pass mycket tid är du beredd att lägga? Kontaktar du flera stycken så har du bättre chans att förhandla, men det kräver, som sagt, lite mer ansträngning.

Det vi kan säga, rent generellt är följande: Boka in din flyttstädning senast två veckor innan flytten ska ske. Det ger ofta ett bättre pris – baserat på att du kontaktar några olika företag (vilket du hinner med den tidsmarginalen) – och en större trygghet.

Du kan boka in den någon dag innan, men då får du vara beredd att det kostar mer – jobbet blir mer akut – och att du får förlita dig på ett visst mått av tur. Bättre är att vara ute i god tid. För att ytterligare underlätta så kan du vara noggrann då du beskriver bostaden som ska städas – hur stor är den, finns det balkong, ska förråden städas och finns det någonting som särskiljer den från andra bostäder?

Hur nära inpå flytt ska en flyttstädning ske?
Om ungefär två veckor innan flytten rekommenderas för bokning av flyttstädning så är nästa fråga hur långt innan den ska äga rum? Här är svaret att den bör ske så tätt inpå som möjligt. Säg att du ska lämna över nyckeln på en tisdag – ja, då är måndagen en bra dag för att städa. Maximalt tre dagar innan är något att förhålla sig till. Detta för att det inte ska hinna bli dammigt i bostaden.

Här kommer din beskrivning av bostaden väl till pass. Den gör nämligen att företaget du anlitar har en bättre chans att hinna klart. En arbetsdag är något som man får räkna med då det kommer till en normal bostad – större ytor tar längre tid och det bör vara något som städföretaget är informerade om. Det kanske krävs en dag extra för att jobbet ska hinna bli klart i tid.

Blir det smutsigt igen?
En korrekt utförd flyttstädning – som sker inom tre dagar innan flytten – bör minimera risken för att klagomål ska komma från den som står redo att flytta in. Tänk dock på att damm kan bildas ganska fort.

Det kan alltså vara en god idé att du svänger förbi den gamla bostaden och dammtorkar lite innan du lämnar över nycklarna. Detta om flyttstädningen skett några dagar innan.

Har den ägt rum dagen innan då blir det naturligtvis inte smutsigt igen. Det ska mycket till om någon ska anmärka på lite damm också; man ser om en städning är utförd – speciellt då det handlar om en rejäl flyttstädning.

BRA ATT TÄNKA PÅ VID FLYTT

När det är dags att flytta från ett boende till ett annat finns det en hel del praktikaliteter som är bra att tänka på vid flytt. Det handlar inte bara om att lyfta och bära, utan så mycket mer än så. Se till att vara smart och organiserad när du flyttar.

Det främsta att tänka på vid flytt är att vara förberedd, annars blir det lätt kaos. Här får du smarta tips och råd från Villalivet som pekar dig i rätt riktning när det kommer till att styra upp och organisera en flytt, utan att missa viktiga steg i processen.

Checklista flytt
Det finns en hel del saker som förenklar och gör din flytt smidigare. Därför har vi gjort en checklista för dig att ha till hands när det börjar närma sig flytt. Har du koll på allt detta?

Rensa. Det är mycket att tänka på vid flytt, men börja med att rensa ditt hem, det är onödigt att flytta sådant som du aldrig använder. Sälj på loppis, skänk bort eller återvinn. Det kommer garanterat att göra din flytt enklare.
Skaffa rätt emballage. Att packa rätt är A och O men att packa i rätt emballage är minst lika viktigt. Packningen blir helt enkelt inte bra om du inte packar i förvaring som lämpar sig väl för innehållet och transporten. Se till att ha specialemballage för glas och tavlor, klädkartonger för textilier med mera. Antingen så kan du köpa detta, eller hyra från din flyttfirma. Sistnämnda är ofta mer prisvärt och dessutom mer miljövänligt.

Packa rätt. Packa inte för tungt, men inte för lätt heller. Se till att saker inte kan gå sönder i packningen och se till att märka ut allt noggrant. Vad ska till förrådet, och vad ska till köket exempelvis.
Lyft smart. Tunga möbler hanteras med bärselar och med fördel av professionell personal, annars är det viktigt att lyfta med benen. Se även till att inte bära för tungt, gå hellre flera gånger med lådor och prylar – det kommer att spara din kropp en del krämpor.

Storlek på flyttbil. Det är viktigt att du har rätt storlek på flyttbilen. Den ska varken vara för stor eller för liten för att flytten ska kunna gå smidigt. Det går att räkna ut med storleken på din nuvarande bostad. Till ett rum och kök rekommenderas 20 kbm, och för varje rum lägger du på 5 kbm på lastytan. Det som däremot kan tala för om du behöver mer eller mindre lastyta är huruvida du bor i en väldigt stor/liten lägenhet eller om du har väldigt mycket/lite möbler.
Försäkrad flyttfirma. Se alltid till att flyttfirman du anlitar har alla papper och försäkringar på plats, och att de har goda recensioner. En seriös flyttfirma följer reglerna i Bohag 2000.

Extra hjälpmedel. Bra att tänka på vid flytt är också att ha extra hjälpmedel. Kanske behöver du inte dessa, men det vet du inte förrän du står där och det är dags att flytta. Därför är det lika bra att vara förberedd. Sopsäckar, tejp, flyttfiltar, spännband och en pirra vet man aldrig om man kan behöva.

ATT PACKA ELEKTRONIK – TIPS FRÅN FLYTTFIRMA

När du skall packa elektronik är det viktigaste såklart att elektroniken är så bra skyddad som möjligt. Se därför till att ha bra material, anpassade för att skydda, till hands. Nedan ser du en video med tips på hur du skall tänka när du vill skapa ett tv-skydd och hur du skall packa din elektronik.

Tv-skydd
När du skall packa tv så vill du skapa ett bra tv-skydd. Använd en låda, förhoppningsvis har du sparat kartongen din tv kom i. Om inte försök att införskaffa en liknande låda i smal modell. Fyll botten av lådan med någon form av skyddande material. Det kan till exempel vara ihoprullade tidningar. Detta utgör grunden för ditt tv-skydd. Lägg sedan din tv i lådan och fyll tomrummet/luftutrymmen med tidningspapper eller liknande. På detta sätt skapar du ett bra tv-skydd. Din tv kommer inte kunna röra sig inne i lådan och omges av mjukt material, den kommer då färdas tryggt genom hela flytten.

Packa elektronik
När du skall packa elektronik, exempelvis om då skall packa stereo, förstärkare och högtalare så använd samma princip. Packa elektronik i bubbelplast eller liknande. Placera i en låda och fyll upp tomrummet med tidningspapper. Samma sak gäller alltid när du skall packa elektronik, se till att prylarna inte kan röra sig inne i lådan. Det är plötsliga skutt och hårda landningar som gör att komponenter inne i elektroniken skadas. Att hela lådan rör sig när man flyttar är ofrånkomligt men är absolut ingen fara. Om du packat elektroniken så att den är skyddad inuti lådan kommer allt att vara intakt när du packar upp elektroniken i din nya bostad.

Ett annat bra tips för att skydda elektronik är att märka flyttlådorna med elektronik med vad som är upp och vad som är ner. En del elektronik mår bäst av att stå upprätt och blir ömtåligare när de är vända upp och ned. Att måla en enkel pil med vad som är upp på flyttlådan är därför ett bra och enkelt knep som minimerar risken för att något skall skadas. Detta är också bra att göra på lådan som är ditt tv-skydd. Vissa tv-apparater mår inte bra av att vara upp och ned på.

RUTAVDRAG FLYTT, FLYTTSTÄDNING OCH FLYTTFIRMA – TIPS FRÅN NACKAFLYTTSTAD

Du kan få rutavdrag flytt för flyttstädning och för flyttfirman. Det innebär att du får dra av 50% av arbetskostnaden det vill säga du betalar bara hälften av vad arbetet skulle ha kostat annars! Flyttstädning har ingått från början och från 1 augusti 2016 har du fått rutavdrag för flyttfirmans arbete. Rutavdrag för flyttfirman gäller för flytt av bohag mellan bostäder och inte om du till exempel köper en ny soffa och vill få den hemkörd. Upp till 50 000 kr per person får du dra av.

Flyttstädning RUT-avdrag flytt
När du bokar flyttstädning så säg till att du vill ha rutavdrag, de flesta som utför flyttstädning kan då ordna så att du får rutavdraget gjort direkt på din faktura. Det innebär att du behöver bara betala hälften av arbetskostnaden, städmaterial får inte dras av.

Flyttfirma RUT-avdrag 2019 dubbelt så stort!
Du kan få rutavdrag för flyttfirmans arbetskostnader sedan augusti 2016. Det innebär att du bara betalar hälften av arbetskostnaden upp till 25 000 kr per vuxen i flytten, 50 000 kr per pensionär. Från 1 juli 2019 får varje person RUT-avdrag upp till 50 000 kr, om du skulle ha mer än 25 000 kr i RUT-avdrag redan innan juli 2019, så kan du faktiskt få ut det också. Då begär du ”ytterligare skattereduktion” i deklarationen som du gör i början på 2020. Det totala ROT- och RUT-avdraget får aldrig överstiga 50 000 kr på ett år.

Tänk på att flyttfirmorna inte får göra RUT-avdrag för lastbilshyra eller för till exempel kartongkostnad, utan det är bara själva arbetskostnaden. Så om lastbil ingår i din flyttfirmeoffert och flyttfirman gör RUT-avdrag på hela beloppet så är något skumt och det är du som kan bli återbetalningsskyldig.

Homestyling/Homestaging i samband med flytt
Homestyling är avdragsgillt som flyttkostnad men inte som underlag för RUT-avdrag. Om du får hjälp att organisera ditt nya hem så är det inte berättigat till RUT-avdrag. Däremot som skrivet ovan så är flyttstädning och vanlig städning berättigat till RUT-Avdrag.

Rutavdrag för trädgårdskötsel
Du kan få rutavdrag när du vill städa din trädgård inför en försäljning och flytt. Du får rutavdrag för att krattning, rensa ogräs, klippa gräs och häck. Från augusti 2016 får du också göra rutavdrag för busk- och trädbeskärning, samt hopsamling av trädgårdsavfall inför bortforsling av det som rensats i trädgården. Till och med trädfällning, stubbrensning och vedklyvning kan du få RUT-avdrag för.

Rutavdrag vid utlandsflytt och flytt inom EU/EES
Du har rätt till RUT-avdrag även när du flyttar till eller från Sverige. Dock gäller lite olika regler. När du flyttar från Sverige är det som vanligt att du kan få rutavdrag för flyttstädningen i ditt hem. Från den augusti 2016 så kan du även få dra av 50% av arbetskostnaden för flyttfirmans arbetskostnad. När du flyttar till Sverige eller mellan EU/EES-länder så kan du ändå få rutavdrag i Sverige. Skillnaden är att du får ta kvitton på allt och sen i efterhand skicka in till Skattemyndigheten och begära RUT-avdrag för hälften av arbetskostnaden på flyttstädningen, och från augusti 2016 hälften av flyttfirmans arbetskostnad. Samma regler gäller i övrigt även fast det är utländska företag som utför flyttstädning respektive flytten. Reglerna gäller även om du flyttar inom ett annat EU/EES-land eller mellan dessa länder. Ett av kraven du behöver uppfylla är att du måste varit skattskyldig i Sverige någon gång under det året som flytten görs. Om du använder utländska flyttfirmor så ska de ha motsvarande svensk F-Skattsedel. Hör gärna av dig till oss på Moveria så kan du få de exakta lagtexterna kring detta.

Hur stort är rutavdraget vid flytt?
Du får göra RUT-avdrag för flytten på 25 000 kr per vuxen som flyttar. Detta är maxsumman för rutavdrag för ett helt år. Det innebär att du behöver lägga ihop flyttfirmans RUT-avdrag, med städfirmans och om du eventuellt gör eller har gjort rutavdrag för något annat under året. Det totala beloppet är maximerat till 25 000 kr/år för varje vuxen i hushållet. Är du över 65 år har du rätt till 50 000 kr/år i RUT-avdrag. Har du barn över 18 år kan de också få göra RUT-avdrag för föräldrars flyttkostnader om de har betalat dessa.

Vilka får inte rutavdrag?
Tänk på att du behöver ha inkomst, så att du betalar skatt för att ha nytta av rutavdraget. Om du inte betalar skatt eller om du har betalat mindre än ditt rutavdrag då blir du återbetalningsskyldig. Detta har hänt en del studenter utan inkomst.

Tips gällande RUT-avdrag vid flytt
En förutsättning för RUT-avdrag är att det är ett företag du anlitar som har ”F-skattsedel” eller motsvarande om det är ett utländskt företag. Ta kvitton på alla kostnader som kan vara till underlag för RUT-avdrag, begär också att företagen ska ordna RUT-avdragen direkt med Skattemyndigheten så att du slipper. Ibland tar de en administrativ avgift för detta men det kan det vara värt för att slippa ligga ute med pengarna tills deklarationen är klar. Det går även ibland få göra andra avdrag på skatten i samband med flytt. Det har vi skrivit en annan artikel om enligt nedan.Om du vill ha en offert från en seriös flyttfirma med alla papper i ordning och som administrerar RUT-avdrag, så hjälper vi gärna till.

Flyttstädning RUT-avdrag flytt
När du bokar flyttstädning så säg till att du vill ha rutavdrag, de flesta som utför flyttstädning kan då ordna så att du får rutavdraget gjort direkt på din faktura. Det innebär att du behöver bara betala hälften av arbetskostnaden, städmaterial får inte dras av.

Flyttfirma RUT-avdrag 2019 dubbelt så stort!
Du kan få rutavdrag för flyttfirmans arbetskostnader sedan augusti 2016. Det innebär att du bara betalar hälften av arbetskostnaden upp till 25 000 kr per vuxen i flytten, 50 000 kr per pensionär. Från 1 juli 2019 får varje person RUT-avdrag upp till 50 000 kr, om du skulle ha mer än 25 000 kr i RUT-avdrag redan innan juli 2019, så kan du faktiskt få ut det också. Då begär du ”ytterligare skattereduktion” i deklarationen som du gör i början på 2020. Det totala ROT- och RUT-avdraget får aldrig överstiga 50 000 kr på ett år.

Tänk på att flyttfirmorna inte får göra RUT-avdrag för lastbilshyra eller för till exempel kartongkostnad, utan det är bara själva arbetskostnaden. Så om lastbil ingår i din flyttfirmeoffert och flyttfirman gör RUT-avdrag på hela beloppet så är något skumt och det är du som kan bli återbetalningsskyldig.

Homestyling/Homestaging i samband med flytt
Homestyling är avdragsgillt som flyttkostnad men inte som underlag för RUT-avdrag. Om du får hjälp att organisera ditt nya hem så är det inte berättigat till RUT-avdrag. Däremot som skrivet ovan så är flyttstädning och vanlig städning berättigat till RUT-Avdrag.

Rutavdrag för trädgårdskötsel
Du kan få rutavdrag när du vill städa din trädgård inför en försäljning och flytt. Du får rutavdrag för att krattning, rensa ogräs, klippa gräs och häck. Från augusti 2016 får du också göra rutavdrag för busk- och trädbeskärning, samt hopsamling av trädgårdsavfall inför bortforsling av det som rensats i trädgården. Till och med trädfällning, stubbrensning och vedklyvning kan du få RUT-avdrag för.

Rutavdrag vid utlandsflytt och flytt inom EU/EES
Du har rätt till RUT-avdrag även när du flyttar till eller från Sverige. Dock gäller lite olika regler. När du flyttar från Sverige är det som vanligt att du kan få rutavdrag för flyttstädningen i ditt hem. Från den augusti 2016 så kan du även få dra av 50% av arbetskostnaden för flyttfirmans arbetskostnad. När du flyttar till Sverige eller mellan EU/EES-länder så kan du ändå få rutavdrag i Sverige. Skillnaden är att du får ta kvitton på allt och sen i efterhand skicka in till Skattemyndigheten och begära RUT-avdrag för hälften av arbetskostnaden på flyttstädningen, och från augusti 2016 hälften av flyttfirmans arbetskostnad. Samma regler gäller i övrigt även fast det är utländska företag som utför flyttstädning respektive flytten. Reglerna gäller även om du flyttar inom ett annat EU/EES-land eller mellan dessa länder. Ett av kraven du behöver uppfylla är att du måste varit skattskyldig i Sverige någon gång under det året som flytten görs. Om du använder utländska flyttfirmor så ska de ha motsvarande svensk F-Skattsedel. Hör gärna av dig till oss på Moveria så kan du få de exakta lagtexterna kring detta.

Hur stort är rutavdraget vid flytt?
Du får göra RUT-avdrag för flytten på 25 000 kr per vuxen som flyttar. Detta är maxsumman för rutavdrag för ett helt år. Det innebär att du behöver lägga ihop flyttfirmans RUT-avdrag, med städfirmans och om du eventuellt gör eller har gjort rutavdrag för något annat under året. Det totala beloppet är maximerat till 25 000 kr/år för varje vuxen i hushållet. Är du över 65 år har du rätt till 50 000 kr/år i RUT-avdrag. Har du barn över 18 år kan de också få göra RUT-avdrag för föräldrars flyttkostnader om de har betalat dessa.

Vilka får inte rutavdrag?
Tänk på att du behöver ha inkomst, så att du betalar skatt för att ha nytta av rutavdraget. Om du inte betalar skatt eller om du har betalat mindre än ditt rutavdrag då blir du återbetalningsskyldig. Detta har hänt en del studenter utan inkomst.

Tips gällande RUT-avdrag vid flytt
En förutsättning för RUT-avdrag är att det är ett företag du anlitar som har ”F-skattsedel” eller motsvarande om det är ett utländskt företag. Ta kvitton på alla kostnader som kan vara till underlag för RUT-avdrag, begär också att företagen ska ordna RUT-avdragen direkt med Skattemyndigheten så att du slipper. Ibland tar de en administrativ avgift för detta men det kan det vara värt för att slippa ligga ute med pengarna tills deklarationen är klar. Det går även ibland få göra andra avdrag på skatten i samband med flytt. Det har vi skrivit en annan artikel om enligt nedan.Om du vill ha en offert från en seriös flyttfirma med alla papper i ordning och som administrerar RUT-avdrag, så hjälper vi gärna till.